"Scris-am vouă, tinerilor, căci sunteţi tari şi cuvântul lui Dumnezeu rămâne întru voi şi aţi biruit pe cel viclean." (I Ioan 2, 14)

vineri, 18 noiembrie 2016

REMEMBER

De unde-am învățat să te iubesc,
Nefericita mea, bătrână țară,
Ce ursitori mi-au pus rugină-n vin
Ca tot ce văd, să simt și să mă doară?

Din școli nu mi-a fost datul să te știu
La telefon nu te-am găsit cu-o fisă
Poporul meu tăcea, când eram mic,
Că țara era-n țară interzisă.

Nu ne trăgeam din daci și din romani
Pe-atunci bătea austru-n fiecare
Și dascăli de-mprumut ne învățau
Că ne-am născut din valuri migratoare.

Alt Tatăl nostru, dimineața-n școli,
Cântam cu guri de teamă confiscate,
Nu Decebal, Ștefan, Mihai, ci doar,
Un zeu străin ce le știa pe toate.

De unde-am învățat să te iubesc
Bătrână mamă a tristeții mele
Când pentru tine apăreau pe sat
Inchizitori în lodene de piele?

Nici harta n-am avut cum să ți-o știu
Mi-a arătat-o, poate, tata-mare
Nainte de-a o da de tot la foc
Ardea pe hartă România Mare.

Precum am învățat să fiu bărbat
Și să fumez în taină o țigară
Ca pe ceva suprem și interzis
Conspirativ te-am cunoscut eu țară.

(Adrian Păunescu, din volumul IUBIȚI-VĂ PE TUNURI, 1981)

Un comentariu:

ROF spunea...

Minunata aceasta poezie, scrisa chiar in vremea cand sistemul comunist domnea la noi in tara!

Interesant este si ca am putea gasi un raspuns la Parintele Dumitru Staniloae, in scrierile sale din perioada interbelica (repubilcate in cartea Ortodoxie si romanism, Opere complete, Vol. 8, Ed. Basilica). Aici, Parintele vorbeste despre o forta interioara nemateriala, o forta a spiritului care este din veci si care nu se formeaza in cursul vietii omului - prin insumarea tuturor ideilor, sentimentelor, experientelor omului, desi acestea au o anumita influenta asupra spiritului, neputandu-l insa schimba radical. Toate sistemele ideologice, si in special cele cu care ne-am confruntat in ultimii ani, au crezut ca pot raspandi ideologia lor, ca si cum oamenii ar fi niste vase goale de spirit, in care se poate turna sistemul lor de idei, conceptia despre lume, modelandu-se oamenii conform schemei lor.

Poporul nostru insa, a intuit forta aceasta spirituala, acea chemare din adancuri, spunand ca "sangele apa nu se face".

"De unde-am învățat să te iubesc, nefericita mea, bătrână țară?"... Iubirea aceasta o aveam in germene, mai nainte chiar de a fi pe-acest pamant, din arborele neamului meu, hranit cu seva harului de bunul Dumnezeu.

Da Doamne ca glasul acestei iubiri sa rasune mai puternic in sangele fiecarui roman, oriunde ar fi, desteptandu-se din somnul cel de moarte!